Monday, February 21, 2011

Teknologi : Perlu Ada Had

Aku sebenarnya dah lama terpanggil untuk buat entri ini. Entri yang mungkin akan ada yang setuju and ramai yang tak setuju berkaitan teknologi and gadget dalam kehidupan kita. Sedar atau pun tak, sebenarnya teknologi ni semua dah jadi part of our life, betul?


Lecturer time aku study dulu pernah brief pasal topic ni, di mana manusia sekarang macam tak boleh hidup tanpa phone. Nak tidur pun kadang kita simpan phone bawah bantal, padahal dulu boleh je kita hidup tanpa phone kan. Hari ni, kita membenarkan diri kita dikawal oleh teknologi. Time tu aku setuju dengan lecturer aku cuma aku tak ambil serius sangatlah.


Time bercinta, teknologi memang banyak membantu. SMS tak putus-putus bawa ke tidur. Kalau boleh online, chatting sampai pagi, duduk dalam gelap, dalam selimut senyum sorang-sorang. Bahagia je rasanya. Tapi bila dah kahwin, teknologi mula buat aku rasa annoying. Kami dah tak perlu SMS selalu, tak perlu nak chatting selalu pasal dah duduk serumah.


Beberapa hari lepas aku tonton Oprah. Topic pasal masalah berkaitan teknologi yang kita dambakan sekarang, di mana family tinggal serumah tapi they disconnected with one and another. Sangat kronik sampai nak makan pun kena SMS pasal anak-anak duduk dalam bilik layan game or sibuk SMS dengan kawan-kawan. Boleh bayangkan satu family duduk serumah tapi si ayah and ibu sibuk on laptop, anak lelaki main game, anak perempuan sibuk online chatting. Menyedihkan occay. To solve the problem, depa kena simpan all things yang distract their communication, all phones, CD player, game, laptop, semua simpan tak boleh pakai hingga seminggu. At the end they still survive and live more happier than before pasal akhirnya mereka betul-betul dapat communicate dengan body gesture and really participate with their family.


Aku selalu rasa sedih kalau dengar parents yang rasa best dapat beli iPad, so anak boleh belajar bercakap dengan Gremlin. Parents yang rasa best dapat beli iPhone or PSP pasal nanti anak behave boleh layan game tak kacau orang. Sama ada kita sedar atau pun tidak, kita serahkan tanggungjawap and bergantung harap pada teknologi tersebut. Kita sedar atau tidak, sebenarnya lebih susah untuk beri perhatian dari beli mainan.


Memang betul early exposure kepada teknologi and gadgets boleh buat anak lebih high-tech. Penggunaan multimedia boleh buat sesi pembelajaran lebih menarik. Tapi tahukah kita too much time on TV or laptop juga boleh buat anak kita lebih mudah dapat asthma, obesity, rabun and banyak lagi masalah kesihatan lain.


Memang anak boleh belajar dengan tengok VCD tapi sebenarnya at their age adalah lebih baik mereka belajar sendiri dengan jadi baby explorer. Biarkan dia merangkak panjat sana panjat sini. Biarkan anak cuba buka almari and punggah segala isi pasal actually it is part of their learning, and they are developing. Let them enjoying their time. Let them play. TV, VCD or games adalah passive learning. They need to be active, semua orang perlu jadi aktif.


Tapi bahayalah biakan anak main panjat sana sini nanti jatuh and injured. Di sinilah kita memainkan peranan kita as parents. Awasi and pay attentions to our kids, lagi bagus kalau kita dapat main bersama. Tapi most of us prefer biarkan anak tengok TV or main game while we doing our works, get online and all. Jangan salahkan masa yang cepat berlalu, sedar-sedar anak kita dah besar without get enough attentions from us. Semua orang dapat 24jam sehari, takda lebih takda kurang.


Kalau mampu tak salah pun nak beli iPad, iPhone, BB, game, laptop or LED TV. Tapi mesti ada had guna, mesti tahu limit. Jangan biarkan diri kita, anak kita terlalu leka and bergantung hidup dengan teknologi tu semua. Macam mana canggih sekali pun teknolgi, kalau dapat warm hug, holding hand and kisses kita akan rasa lebih disayangi daripada dapat MMS says I Miss You Sayang!


Dapat bercakap face to face sambil ketawa or maybe menangis for 1 hour adalah lebih menyenangkan dan melegakan dari texting sepanjang hari. Kadang-kadang apa yang kita or anak kita perlukan hanyalah perhatian, dapat makan satu keluarga satu meja. Pergi picnic on weekend, main boomerang or baling-baling bola without daddy or mommy busy pick up calls or texting from who ever.


Aku tulis entri ini bukan nak ajar orang lain macam mana nak jadi parents or jaga anak korang tapi ikhlas dari hati seorang ibu yang risau akan family and anak sendiri. Aku nak anak aku, family aku dapat enough attentions. Aku taknak diri aku sendiri rasa amat perlu beli iPad kalau tak nanti kesian anak aku tak high tech macam anak orang lain. No doubt, environment kita sangat mempengaruhi pemikiran kita.


Aku ada view aku sendiri how to raise my child. Aku cuba untuk tetap kepada apa yang aku percaya tanpa terpengaruh dengan trend atau what ever.


Ini baru pendapat tentang teknologi and gadget belum lagi pasal sekolah, education or extra classes. Rileks la Yati, anak kau baru 9 bulan.

7 comments:

  1. haha..tp mmg betul..aku pun sll rasa teknologi ni buat seolah2 kite tenggelam dan perlu terkapai2 nak bernafas, as if kena gak ade bende2 tu..kecik2 umur setaun dah dibelikan i-pad..sgt la aku takle terima..aku just "wow", tp abaikan..ade gak hikmahnye aku tak senantiasa berkemampuan sampai boleh nak beli camtu..mcm bolehla berfikiran waras kot..agaknye kalo senang lenang sgt, maunye jd camtu..sebok nak up-to-date..tak sedar kite membahayakan anak2..hish, na'uzubillah..drpd beli brg mahal2 yg kegunaannya sementara, i'd rather invest in information & education..lg berbaloi aku rasa..lgpon, aku cube nak terap tak ajar anak2 senang je sentiasa tanpa berusaha..spoonfeed takmau :P nak besar, suap sndiri..he

    ReplyDelete
  2. yup..aku rase hidup most people skrg dikawal oleh teknologi...dr aku spend beriban2 utk bli ipad utk anak, baeklah aku spend utk education die tkpun saving die..most people skrg terikut sgt dgn trend..yang pasti tepuk dada tanya selera..kalo skrg dh ajar anak macam2, jgn slhkn bdk tu bile dh besar mintak bukan2..hehe..

    ReplyDelete
  3. iPad, haha... i know what all of this about, we know how to raise our own daughter right? be it our way...

    p/s: don't teach khalisah to throw away my phone ye syg? hehe, even though she already knew ;p

    ReplyDelete
  4. baling..time ni ayah takle marah punye..hahaha

    ReplyDelete
  5. totally agree la yati..tgk org belikan ipad laa psp la segala macam gadget utk bagi anak diam tu terasa macam WOW!
    anak adalah semacam kain putih, terpulang kepada kita utk corakkan macamana..kalau dari kecik dah terbiasa, nanti dah besar mintak bukan2 sendiri mau ingatlah :p
    tapi bab baling phone tu kalo rosak beli baru saja..hahahaha..naseb baik dia tak tau nak guna sms/mms :p

    ReplyDelete
  6. abang :: bkn abang sll bagi hphone yati ke wt khalisah main?hehe..

    naza :: tk nk aku kasi khalisah baling, nnt ayah die jdkn alasan utk bli lain..owhhh TIDAK...hehe

    aie :: betul..aku sokong 101%..aku lg suke tgk anak aku aktif ke sana ke mari dr ddk dpn tv je...

    ReplyDelete
  7. sokong!!!
    hehe..dr beli ipad utk khalisah@izz..
    baik bg aku :-)

    ReplyDelete